Dilluns.
• Explicar el conte de les “Tres reixes”, sobre parlar dels altres criticant.
El jove alumne d’un mestre arriba a casa d’aquest i li diu:
–Escolta, mestre, un amic teu ha estat parlant malament de tu i t’ha criticat...
–Espera! –l’interromp el mestre–, ja has fet passar per les tres reixes allò que vols contar-me?
–Les tres reixes?
–Sí. La primera és la veritat. Estàs segur que allò que vols dir-me és absolutament cert?
–No. Ho vaig sentir comentar a uns veïns.
–Almenys ho deus haver fet passar per la segona reixa, que és la bondat. Això que desitges dir-me, és bo per a algú?
–No, en realitat no ho és. Al contrari.
–Ah, vaja! L’última reixa és la necessitat. És necessari fer-me saber això que tant t’inquieta?
–Si et dic la veritat, no.
–Aleshores...
Dimarts.
• Dinàmica de grup on cada nen/a ha de dir alguna qualitat positiva del nen/a que estigui a la seva dreta. El mestre/a ho va apuntant a la pissarra. Al final de la dinàmica es fa una petita reflexió sobre que tots tenim moltes qualitats.
Dimecres.
• Comentar el següent text, què és la carta d’un nen als pares, en què estan d’acord o desacord etc:
“CARTA D’UN NEN A TOTS ELS PARES DEL MÓN”
NO em donis tot el que et demani. De vegades només demano per veure fins a quant puc aconseguir.
NO em cridis. Et respecto menys quan ho fas i m’ensenyes a cridar a mi també, i jo no vull fer-ho.
NO em donis sempre ordres. Si en comptes d’ordres de vegades em demanessis les coses jo ho faria mes ràpid i més de gust.
Acompleix les promeses, bones o dolentes. Si em promets un premi dóna-me’l, però també si és un càstig.
NO diguis mentides davant meu, ni em demanis que les digui per tu, encara que sigui per treure’t d’un problema. Em fas sentir malament i perdre la fe en el que em dius.
Quan estiguis equivocat en alguna cosa admeteu-ho i creixerà l’opinió que tinc de tu i m’ensenyaràs a admetre les meves equivocacions també.
Tracta’m amb la mateixa amabilitat i cordialitat amb què tractes als teus amics, ja que perquè siguem família, això no vol dir que no puguem ser amics també.
Quan t’expliqui un problema meu NO em diguis: “No tinc temps per bajanades” o “Això no té cap importància”. Tracta de comprendre’m i ajudar-me.
Estima’m i digues-m’ho. A mi m’agrada escoltar com ho dius, encara que tu no creguis necessari dir-m’ho.
En definitiva, parla amb mi, el diàleg entre nosaltres és el més important.
Dijous.
• Dinàmica de grup que dura dos dies. El primer repartim uns trossets de paper amb el nom de cada nen de la classe ( ho podem fer nosaltres o donar el full als nens/es, tornar el paper al mestre i tornar a repartir-lo un cop barrejat.
• A cada nen li toca un company, que ha de guardar en secret i al dia següent portar escrit en el paper un motiu per parlar bé d’aquest company.
Divendres.
• Cada nen a la classe, llegeix el seu paper dient perquè ha triat aquesta raó per parlar bé del company i quin company li ha tocat.