lunes, 26 de febrero de 2018

Parlar bé dels altres.

Dilluns.

Explicar el conte de les “Tres reixes”, sobre parlar dels altres criticant.

El jove alumne d’un mestre arriba a casa d’aquest i li diu:
–Escolta, mestre, un amic teu ha estat parlant malament de tu i t’ha criticat...
–Espera! –l’interromp el mestre–, ja has fet passar per les tres reixes allò que vols contar-me?
–Les tres reixes?
–Sí. La primera és la veritat. Estàs segur que allò que vols dir-me és absolutament cert?
–No. Ho vaig sentir comentar a uns veïns.
–Almenys ho deus haver fet passar per la segona reixa, que és la bondat. Això que desitges dir-me, és bo per a algú?
–No, en realitat no ho és. Al contrari.
–Ah, vaja! L’última reixa és la necessitat. És necessari fer-me saber això que tant t’inquieta?
–Si et dic la veritat, no.
–Aleshores...

Dimarts.

Dinàmica de grup on cada nen/a ha de dir alguna qualitat positiva del nen/a que estigui a la seva dreta. El mestre/a ho va apuntant a la pissarra. Al final de la dinàmica es fa una petita reflexió sobre que tots tenim moltes qualitats.



Dimecres.

Comentar el següent text, què és la carta d’un nen als pares, en què estan d’acord o desacord etc:

“CARTA D’UN NEN A TOTS ELS PARES DEL MÓN”

NO em donis tot el que et demani. De vegades només demano per veure fins a quant puc aconseguir.

NO em cridis. Et respecto menys quan ho fas i m’ensenyes a cridar a mi també, i jo no vull fer-ho.

NO em donis sempre ordres. Si en comptes d’ordres de vegades em demanessis les coses jo ho faria mes ràpid i més de gust.

Acompleix les promeses, bones o dolentes. Si em promets un premi dóna-me’l, però també si és un càstig.

NO diguis mentides davant meu, ni em demanis que les digui per tu, encara que sigui per treure’t d’un problema. Em fas sentir malament i perdre la fe en el que em dius.

Quan estiguis equivocat en alguna cosa admeteu-ho i creixerà l’opinió que tinc de tu i m’ensenyaràs a admetre les meves equivocacions també.

Tracta’m amb la mateixa amabilitat i cordialitat amb què tractes als teus amics, ja que perquè siguem família, això no vol dir que no puguem ser amics també.

Quan t’expliqui un problema meu NO em diguis: “No tinc temps per bajanades” o “Això no té cap importància”. Tracta de comprendre’m i ajudar-me.

Estima’m i digues-m’ho. A mi m’agrada escoltar com ho dius, encara que tu no creguis necessari dir-m’ho.

En definitiva, parla amb mi, el diàleg entre nosaltres és el més important.

Dijous.

Dinàmica de grup que dura dos dies. El primer repartim uns trossets de paper amb el nom de cada nen de la classe ( ho podem fer nosaltres o donar el full als nens/es, tornar el paper al mestre i tornar a repartir-lo un cop barrejat.
A cada nen li toca un company, que ha de guardar en secret i al dia següent portar escrit en el paper un motiu per parlar bé d’aquest company.

Divendres.

Cada nen a la classe, llegeix el seu paper dient perquè ha triat aquesta raó per parlar bé del company i quin company li ha tocat.